Tento e-shop využívá cookies a bez jejich použití není schopen fungovat.
Objednávky nad 5.500,-Kč - doprava zdarma!!!
Již pár let je možné u českých prodejců některých značek automobilů koupit nové vozidlo s originální zástavbou alternativního pohonu LPG přímo od výrobce. Pozor, řeč je o skutečných továrních zástavbách výrobcem automobilu, nikoli dodatečných přestavbách nových vozidel dealery nebo jimi vybranými montážními firmami LPG (v tom lepším případě) na objednávku před jejich prodejem.
Před pár lety s takovou nabídkou přišla i tuzemská Škoda kdy nabízela model Octavia 1.6 s originálním pohonem na LPG se systémem Landi Renzo . Následoval například Opel nebo Fiat a v poslední době také oblíbená značka Dacia. Výhodou koupě takového vozidla je komplexní tovární záruka.
Mnoho zákazníků se nechalo na variantu tovární zástavby LPG v novém vozidle zlákat s vidinou továrního provedení přestavby, zárukou a tím teoreticky i méně problémů i přes zpravidla znatelně vyšší cenu ve srovnání s dodatečnou přestavbou na LPG profesionální firmou provádějící přestavby vozidel s použitím víceméně univerzálního systému sekvenčního vstřikování LPG který je možné adaptovat na mnoho typů a výkonů motorů.
Bohužel, realita je poněkud jiná. Systém použitý výrobcem vozidla pro plynový pohon je ve většinou úplně obyčejný univerzální nejčastěji italské značky Landi Renzo. Potíž je v tom, že v řídící jednotce plynu je nahraný speciální firmware přímo pro daný typ auta a jednotka je "uzamčena" proti jakýmkoli úpravám nastavení. Údajně z důvodu homologace s pohonem LPG jako celku není přístup do diagnostiky jednotky ani náznakem v rozsahu na který jsme zvyklí při individuálních dodatečných přestavbách na LPG. Proto když se objeví jakýkoli problém s pohonem LPG u originální zástavby vozidla, musí téměř vždy něšťastný majitel zajet do značkového servisu dané značky vozidla.
Tam ale časo zjistí že personál servisu nemá o problematice pohonu LPG vozidla příliš mnoho vědomostí ale ani možností jak diagnostiky tak použití náhradních dílů v přiměřeném rozsahu. Pokud je vozidlo v záruce a servisu se podaří většinou banální závadu odstranit je pro majitele situace ještě únosná. Pokud je však vozidlo již po záruce, začíná jiný "příběh"...
Dokud je vozidlo s tovární zástavbou LPG v záruce, platí zákazník "pouze" předražené filtry a práci za běžné pravidelné servisní prohlídky ale nemusí zatím řešit nesmyslně drahé opravy pohonu LPG ve značkových servisech dealerů vozidel - tedy pokud jim je záruka uznána. Obligátní tvrzení, že vstřikovače LPG "odešly" kvůli tomu že jste natankovali nekvalitní LPG je totiž velmi oblíbené. Výměna vstřikovačů LPG nejčastěji používaného systému Landi Renzo typ MED stojí ve značkovém servisu 12-20tis.Kč. Cena reduktoru se pohybuje od 9.000,-Kč + výměna atd. (ceny uvádíme jako ilustrativní-podle informací od našich zákazníků kteří k nám přijeli s takovou zkušeností).
Velkým problémem je že mnohé značkové servisy se nemohou nebo neumí spojit s řídící jednotkou plynu aby mohli správně diagnostikovat závadu na systému LPG, jsou-li toho profesně vůbec schopni. Často pak značkový servis zákazníka odkáže někam jinam aby se ho zbavil například s tím že LPG neservisují apod. Také se může stát, že mu začnou měnit v podstatě nahodile LPG komponenty o nichž si myslí, že daný problém způsobují. Bohužel dost často zákazník takové pokusy draze zaplatí aniž by byl problém vyřešen.
Obecně platí známý fakt že servis továrně upraveného vozidla pro pohon na LPG nebo CNG je omezeně dostupný pouze na autorizované servisy konkrétní značky. Co se náhradních dílů ke komponentům LPG či CNG týká, všichni výrobci vozidel s tovární zástavbou pohonu LPG i CNG důsledně dodržují politiku až několikanásobně vyšších cen a výhradní prodej přes vlastní síť značkových servisů. Realitou je například cena 8000,- Kč za snímač tlaku plynu který pro Opel vyrábí nejmenovaná firma která jej však pod smluvní hrozbou vysokých pokut nesmí prodávat na tzv. aftermarket. Ekvivalent snímače s jiným katalogovým číslem od tohoto výrobce stojí okolo 900,- Kč.
Většinou ale nemusí být tak zle. Pokud Obrátíte-li se na odbornou firmu zabývající se servisem a přestavbami vozidel na LPG která má zkušenosti s opravami a diagnostikou továrně přestavěných vozidel na LPG či CNG zcela jistě společně najdete schůdné a levnější řešení pokud máte pocit, že originální značkový servis Vám nabízí neúměrně drahé díly i služby. Existuje i celá řada náhradních dílů které jsou mnohem levnější a mnohdy úplně stejné. Často není nutné měnit celé komponenty, mnohé totiž stačí repasovat. K tomu slouží revizní nebo opravné sady. Například drahý reduktor LPG Landi Renzo určitě není nutné měnit v případě jeho poruchy ale stačí jej repasovat pomocí revizní sady membrán. Opravu vyřešíte za zlomek ceny nového reduktoru i když zaplatíte práci odbornému servisu za tuto opravu.
Jak již bylo uvedeno v úvodu tohoto článku - nespornou výhodou tovární zástavby pohonu LPG v novém vozidle je komplexní záruka na celé vozidlo včetně pohonu na LPG. Další atributy této volby už ale tak výhodné nejsou.
- cena vozidla s tovární zástavbou bývá zpravidla o několik tisíc vyšší (..ale mám přece záruku na celé auto s LPG)
- dokud je vozidlo v záruce je servis vozidla i plynového pohonu relativně bez problémů (pokud jsou všechny reklamace uznány..)
- pozáruční servis a údržba plynového systému neporovnatelně dražší než u běžných systémů LPG dodatečně montovaných
- velmi častý problém s nedostupností kvalitního a odborného servisu plynové části továrně zastavěného vozidla, opravy bývají řešeny výměnou komponentů i přes možnost jejich levné opravy. Některé závady bývají originálními servisy prohlášeny za "neřešitelné".
Přestavba Dacia Duster 1.6 16v na LPG se systémem Alex Optima Expert OBD je v konkrétním případě ukázky v konfiguraci nejvyšší výbavy za použití nejvyspělejšího systému řízení vstřikování plynu, které je navíc vybaveno tlakovým elektronickým dávkováním aditiva pro ochranu motoru při provozu na LPG. Cena této varianty se v době realizace (2019/2020) pohybovala okolo 29 tis. Kč.
Tuto přestavbu lze na tomto konkrétním motoru provést za cca 20 tis. Kč se stejně dobrou funkčností. V tomto případě je použita řídící jednotka plynu Alex Optima Nano, která je vybavena prakticky stejnými funkcemi jako dražší jednotka Expert. Zásadní rozdíl je pouze v tom, že jednotka Nano nemá modul OBD. Obě jednotky jsou ale v základu vybaveny 3D autoadaptací palivových map. Tato funkce je v mnoha ohledech dokonce lepší, než napojení plynové jednotky na diagnostiku OBD.
Levnější varianta přestavby motoru 1.6 16v Dacia Duster také neobsahuje elektronické dávkování aditiva LPG, protože na základě dlouhodobých zkušeností s provozem tohoto motoru na LPG, není nutná aplikace aditiva pro ochranu motoru při provozu na LPG, pokud je systém LPG správně seřízen ve všech provozních režimech.
Servis a diagnostika takové přestavby je v řádu stokorun a ne tisíců narozdíl od továrních zástaveb LPG.
Komentáře2